Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Dé Vlaamse plek voor uw HT en Filmkennis !
 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Om jullie beter te kunnen dienen is het forum verhuisd naar Home-theater.be Groeten en tot daar! De beheerder en mods.

 

 Klein vraagje

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedi dec 07, 2010 6:31 pm

Ben bezig met het oriënteren naar een nieuwe pc.

Binnen het budget heb ik volgende mogelijkheden cpu-geheugen:

- AMD Phenom II X4 965 + 6 gig ram
- AMD Phenom II X6 1055T + 4 gig ram


Wat lijkt jullie de beste combo?
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedi dec 07, 2010 9:22 pm

Wat ga je er mee doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 7:03 am

Voornamelijk downloaden unparren en unrarren van bestanden om daarna te delen met dune.

Verder zal deze pc dienen voor internetgebruik.


Zijn die 6-cores amd al iets of zijn de 4 cores beter?
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 7:27 am

Vraag is of je 6 cores nodig zal hebben... Unraren/unparren heeft wel wat rekenkracht nodig maar met de 4 cores zal dat ook meer dan genoeg lukken.

Als je ook geen games gaat spelen en enkel voor internet en te dl kan je ook een moederbord kopen met direct al een videokaart in. Is een kaartje minder in je PC, goedkoper ook uiteraard en vooral minder geluidsproductie...

Met dat geld dat je daarop bespaart kan je eventueel een extra HD kopen Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 5:30 pm

Het was al mijn bedoeling om een moederbord aan te schaffen met onboard graka, ik game inderdaad zeer weinig.


Het unparren en unrarren gaat nu vaak bijzonder traag (meestal bestanden van 20-50gb groot). Heb je hiervoor voornamelijk cpu of geheugen nodig?
Terug naar boven Ga naar beneden
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 6:12 pm

dit ruikt echt wel naar gewoon een server, met die specs ben je wayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy over kill
nog erder dan steven paar dagen geleden Wink
ik blijf er bij, -> informeer je over unraid en dedicated server

als je er games wilt op spelen, dan ja.. maar anders, no way
ook voor enkel gewoon internet is dit serieus met geld smijten
Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 6:23 pm

Momenteel is mijn dune rechtstreeks aangesloten op mijn pc. Dit zou ik graag zo houden omdat ik dit gemakkelijk vind.

Mijn harde schijven zijn momenteel allemaal extern aangesloten. Hier zou ik verandering in willen brengen door een grotere case aan te schaffen. In 1 klap zou ik mijn pc willen upgraden.

Ik zie het nut van een extra pc/server/nas niet in. Mijn nieuwe pc zou ik uiteraard future-proof willen maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimewo dec 08, 2010 9:21 pm

Future proof bestaat niet vrees ik...

Maar jij wil iets wat ik heb volgens mij.

Ik heb jaar of 2 terug zelf een pc samengesteld. Ik had reeds een coolermaster stacker. Lekker veel plaats dus. Daar heb ik dan een gigabyte moederbord ingezet met onboard videokaart. Model GA-MA790GP-UD4H. Daarbij een AMD X3 processor en 4 gig ram. Verder gewoon paar hd'n. Niets meer. Geen extra fans nodig dus heel stil.

Op mijn PC zit ik eigenlijk alleen op internet en dl ik. Gamen doe ik er niet op. Lichte game zou eventueel wel mogelijk zijn met onboard videokaart. Als ik al game doe ik dat op mijn PS3. Tegenwoordig wel redelijk wat met GT5 dat redelijk verslavend is Shocked

Maar ik denk dat jij iets gelijkaardig zal doen met je PC. Dus zou ik niet voor de nieuwe AMD X6 gaan. Juist uit, dus allicht iets te duur?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 5:15 am

In vergelijking met de x4 3200mhz is hij vind ik ook redelijk duur. Dan beter gaan voor 6gig ram of is dit ook compleet zinloos?
Terug naar boven Ga naar beneden
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 7:45 am

Sphinkx schreef:
Future proof bestaat niet vrees ik...

Maar jij wil iets wat ik heb volgens mij.

Ik heb jaar of 2 terug zelf een pc samengesteld. Ik had reeds een coolermaster stacker. Lekker veel plaats dus. Daar heb ik dan een gigabyte moederbord ingezet met onboard videokaart. Model GA-MA790GP-UD4H. Daarbij een AMD X3 processor en 4 gig ram. Verder gewoon paar hd'n. Niets meer. Geen extra fans nodig dus heel stil.

Op mijn PC zit ik eigenlijk alleen op internet en dl ik. Gamen doe ik er niet op. Lichte game zou eventueel wel mogelijk zijn met onboard videokaart. Als ik al game doe ik dat op mijn PS3. Tegenwoordig wel redelijk wat met GT5 dat redelijk verslavend is Shocked

Maar ik denk dat jij iets gelijkaardig zal doen met je PC. Dus zou ik niet voor de nieuwe AMD X6 gaan. Juist uit, dus allicht iets te duur?

Dat is dus ook enorm dicht bij een dedicated server, als ik het zo lees is het enige verschil dan dat je er mee op internet wil..
tis al.. ik zeg dan, maak een dedicated server (met de hardware die je momenteel hebt!) doe je scherm en keyboard enzo weg, en koop met het geld dat je anders aan een nieuwe ging geven, een laptop zodat je op internet kan.. (kan een heel goedkoop model zijn)

heb je dan zo'n dure hardware erin nodig?
zeker niet... maar goed, jullie keuze

hebben jullie trouwens geen laptop , want als je die ook hebt... ben je trouwens overbodig met een scherm, keyboard, muis etc etc

Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 7:47 am

Nielvm schreef:
In vergelijking met de x4 3200mhz is hij vind ik ook redelijk duur. Dan beter gaan voor 6gig ram of is dit ook compleet zinloos?
zinloos
1x2 gig ram is voldoende om te unrarren
2x2 gig ram is lichtjes aan te raden om te unrarren , zal iets sneller zijn(voor internet is 2gig zelfs genoegof nog minder :p)
6 gig ram is overkill
Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 8:16 am

Ik heb een laptop van het werk. Maar gebruik die eigenlijk amper voor thuisgebruik.

PC gebruik ik dus voor internet en downloaden. Maar ook voor bv mijn foto's op te zetten.

Je hebt uiteraard wel gelijk. Ik kan gewoon voor het dagdagelijkse surfen gewoon mijn laptop van het werk gebruiken en mijn PC dan voor het dl. Mss komt er wel een dag dat ik dat ooit zal doen maar een gewone PC vind ik toch iets sneller dan een laptop eigenlijk. Voordeel van laptop is natuurlijk wel dat je er gewoon mee in de zetel kan zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 8:19 am

Sphinkx schreef:
Ik heb een laptop van het werk. Maar gebruik die eigenlijk amper voor thuisgebruik.

PC gebruik ik dus voor internet en downloaden. Maar ook voor bv mijn foto's op te zetten.

Je hebt uiteraard wel gelijk. Ik kan gewoon voor het dagdagelijkse surfen gewoon mijn laptop van het werk gebruiken en mijn PC dan voor het dl. Mss komt er wel een dag dat ik dat ooit zal doen maar een gewone PC vind ik toch iets sneller dan een laptop eigenlijk. Voordeel van laptop is natuurlijk wel dat je er gewoon mee in de zetel kan zitten.

je zegt het zelf, pc enkel voor downloaden (kan een server ook) en internet (dit zou ik vermijden en dan gewoon via de laptop)
foto's-> server

dan is je pc echt overkill hoor, geloof me maar Wink
en bovendien zal het allemaal sneller werken als je er gewoon een server van maakt...


voor het surfen is een laptop echt niet trager hoor, of het is omdat je verbinding minder is...

maw, je geeft nu ergens wel toe dat ik gelijk heb, en dat je beter voor een dedicated server gaat Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedo dec 09, 2010 10:40 pm

Ik ben helemaal niet voor een laptop, nooit handig gevonden vanwege het kleine formaat. Geef mij maar een desktop.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 5:36 pm

Kan je een 2,5" ssd gebruiken als primaire harde schijf of moet dit zowiezo 3,5" zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 7:04 pm

2.5 in een desktop? zou ik niet doen
Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
kristofb

kristofb


Aantal berichten : 378
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 40
Woonplaats : Merksplas

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:16 pm

Stijn schreef:
2.5 in een desktop? zou ik niet doen

Waarom geen 2,5" SSD in een desktop als primaire schijf? Hebben die slechtere specs ofzo?
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:18 pm

Zou anders wel voor een 3.5" gaan, maar die zijn te prijzig. Bovendien heb ik met 60gb genoeg voor os en belangrijkste programmas.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:25 pm

SSD wordt zeker gedaan als HD voor je desktop pc. Maar persoonlijk denk ik niet dat je dat nodig zal hebben voor een PC waar je enkel op gaat surfen, dl en unraren. Dat is echt wel overkill. Voor dat geld heb je al redelijk wat terra aan HD'n

Het zijn vooral gamers die een SSD gebruiken voor hun PC omdat dit sneller is. Je hebt ook meer zekerheid van je data natuurlijk want in theorie kan dit niet kapot gaan in tegenstelling met een gewone HD.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:31 pm

Ik heb gewoonweg graag een pc die supersnel reageert op al mijn commando's. Toegegeven, ik doe er geen baanbrekende zaken mee, maar wanneer hij nu aan het unparren is, kan ik nauwelijks nog internetten.


Ik denk dat de keuze voor een ssd als primaire harde schijf niet zo onlogisch is. Het systeem is zo goed als de slechtste schakel. In de meeste systemen is dit de harde schijf.

Ben momenteel aan het zien wat er binnen mijn budget van 500 euro haalbaar is. Een ssd van 60gb is mogelijk in combinatie met 4gig ram en een amd x4 955.
Graag hoor ik alternatieven voor hetzelfde budget.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:42 pm

Met een win7 is het opstarten al een stuk sneller. Sowieso zal je met een dual, quad of zelfs meer cores geen probleem hebben om te unraren of unparren terwijl je aan het surfen bent.

Ik heb een X3 met 4 gig ram. Ik ga zonder probleem 1 of zelfs 2 of 3 files tegelijk unraren terwijl ik nog altijd aan het surfen ben.

Wat moet je met dit budget van 500e kopen? Moederbord is iets dat zeker niet verwaarloosd mag worden imo. Je hebt gelijk met die zwakste schakel uiteraard. Maar je kan nu met die 500e ook altijd een goeie PC kopen. Jaar later kan je dan bv nog een SSD kopen als upgrade. Tegen dan zal die prijs nog een serieus stukje gezakt zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:51 pm

Mijn mini-desktop hier heeft een SSD gewoon om snel te zijn en stil!
Meeste data staat op m'n (zelfbouw) NAS (ook Ubuntu Server) en deze zijn gigabit verbonden.
M'n NAS start op met een kleine eSATA flash-module en op de 2GB disken is het enkel DATA
Alles via NFS (voorbeel m'n mounts op m'n desktop of m'n Dune speler is allemaal via NFS en niet SMB)
Ik draai al lang gene Windows meer (Ubuntu) tenzij iets in de VirtualBox
Terug naar boven Ga naar beneden
Sphinkx




Aantal berichten : 1642
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 45

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 9:55 pm

Jammer genoeg is niet iedereen even sterk in Ubuntu of variant hiervan. Ik ken er ook helemaal niets van. Ik kreeg zelfs mijn Linux live niet aan de praat op mijn ASrock Ion die ik als HTPC wou gebruiken. Uit pure frustratie dan maar verkocht...

Alles werkte buiten het netwerk... Op die manier is een HTPC nutteloos uiteraard.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Sphinkx
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimema dec 13, 2010 10:07 pm

Sphinkx schreef:
Jammer genoeg is niet iedereen even sterk in Ubuntu of variant hiervan. Ik ken er ook helemaal niets van. Ik kreeg zelfs mijn Linux live niet aan de praat op mijn ASrock Ion die ik als HTPC wou gebruiken. Uit pure frustratie dan maar verkocht...

Alles werkte buiten het netwerk... Op die manier is een HTPC nutteloos uiteraard.

Boah, windows marcheert ook wel hoor en met Ubuntu is ook niet alles rozegeur en maneschijn...
Ben al met "computers" bezig van toen ik een klein manneke was...
Sommige programma's zoals m'n Squeezeboxserver is op Linux gewoon super terwij de Windows versie dat niet altijd is...
Ook kom je met héél weinig diskspace toe om een servertje op zetten en kan je dus een kleine eSATA flash module oid gebruiken.

Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitimedi dec 14, 2010 9:05 am

Sphinkx schreef:


Wat moet je met dit budget van 500e kopen? Moederbord is iets dat zeker niet verwaarloosd mag worden imo. Je hebt gelijk met die zwakste schakel uiteraard. Maar je kan nu met die 500e ook altijd een goeie PC kopen. Jaar later kan je dan bv nog een SSD kopen als upgrade. Tegen dan zal die prijs nog een serieus stukje gezakt zijn.

Budget van 500 euro is puur voor de kast. Zo'n 4 jaar geleden heb ik mijn huidige pc in elkaar gestoken. Deze werkt nog altijd perfect.

Graag zou ik met deze pc ook minstens 4 jaar verder kunnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Klein vraagje Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klein vraagje   Klein vraagje Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Klein vraagje
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Hardware :: Opslagapparatuur (Server, NAS, Drobo, PC,...)-
Ga naar: