Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Dé Vlaamse plek voor uw HT en Filmkennis !
 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Om jullie beter te kunnen dienen is het forum verhuisd naar Home-theater.be Groeten en tot daar! De beheerder en mods.

 

 Room equalize wizard

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 4:09 pm

Voor mijn verjaardag een mic amp ontvangen zodat ik met de meetmicrofoon van de antimode metingen kan doen met REW.
Voorlopig snap ik er nog niet veel van, maar ben van plan beetje bij beetje bij te leren. De mogelijkheden zijn alleszins enorm.


Mensen die al gebruik maken van REW? Ik ben benieuwd naar ervaringen/tips.



Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 5:37 pm

Nielvm schreef:
Voor mijn verjaardag een mic amp ontvangen zodat ik met de meetmicrofoon van de antimode metingen kan doen met REW.
Voorlopig snap ik er nog niet veel van, maar ben van plan beetje bij beetje bij te leren. De mogelijkheden zijn alleszins enorm.


Mensen die al gebruik maken van REW? Ik ben benieuwd naar ervaringen/tips.




Yep, ik heb dat al wel gebruikt. Van groot belang is de calibratie in het begin ! Ik heb zo'n analoge dB-meter van Radio-shack met een "line out" die ik als MIC gebruik.
REW heeft "correctie" profielen aangezien deze meter natuurlijk niet perfect is
Toen ik m'n PB13 net had heb ik hier wel wat liggen mee spelen.

Na calibratie plaats je de microfoon op je luisterplek, zo'n beetje als een inregeling met vb Audyssey, en sweepen maar ;-)

Mogelijkheden zijn zeker enorm. Ik moet mezelf eens terug een deftige FULL-DUPLEX soundcard aanschaffen om er nog eens mee te spelen...
Die "oude" PC waar ik de testen mee deed is dood & begraven...

Gelukkige is er duidelijke documentatie bij !
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 5:45 pm

Dat instellen is al allemaal gebeurd. Ik krijg al keurige grafieken, maar buiten de frequentierespons weet ik niet goed wat ze betekenen.

Waar moet ik bijvoorbeeld op letten om de fase van de subwoofer in te stellen? (weet het, moet de handleiding volledig lezen, is gewoon zo veel gemakkelijker als iemand dit kan uitleggen :p)

Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 7:14 pm

Nielvm schreef:
Dat instellen is al allemaal gebeurd. Ik krijg al keurige grafieken, maar buiten de frequentierespons weet ik niet goed wat ze betekenen.

Waar moet ik bijvoorbeeld op letten om de fase van de subwoofer in te stellen? (weet het, moet de handleiding volledig lezen, is gewoon zo veel gemakkelijker als iemand dit kan uitleggen :p)


Standaard moet je natuurlijk zorgen dat alles correct is aangesloten (en dat je daar al geen fase-omkering hebt) tov je andere speakers.
Heb je geen auto-calibratie op je receiver die zorgt dat deze basic-settings goed staan ?

Als je manueel gaat meten zou je verschillen moeten zien in de respons in het cross-over gebied. Daar waar je gewone speakers en subwoofer nog samen werken.
Als je daar met de fase gaat spelen kan het effect krijgen dat je volgens mij pieken en dalen krijgen indien niet in fase met de ander speakers.
Dat doe je dan met een set test-tonen in het X-over gebied.

Ik heb REW eerder gebruikt om de invloed van room-modes te zien op de subwoofer en dan met de sub te schuiven zodat je veranderingen ziet (vb pieken die afnemen etc)


Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 8:22 pm

Bedankt voor de uitleg. Ga morgen eens zien of ik de fase beter kan inregelen.

Als ik je goed begrijp moet ik er dus voor zorgen dat de respons gelijk blijft bij de overgang van de sub naar de speakers. Momenteel heb ik daar een behoorlijke dip.



Verder heb ik een antimode staan die keurig de pieken wegwerkt voor de subwoofer.
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 8:59 pm

Nielvm schreef:

Als ik je goed begrijp moet ik er dus voor zorgen dat de respons gelijk blijft bij de overgang van de sub naar de speakers. Momenteel heb ik daar een behoorlijke dip.
Verder heb ik een antimode staan die keurig de pieken wegwerkt voor de subwoofer.

Behoorlijke dip ? Zie je dat op grafiek of "hoor" jij iets dat je als dip ziet ?
Heb je een receiver met Audyssey ? Die al eens laten lopen ipv zelf te proberen ?




Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 9:11 pm

Heb al vaak audyssey laten lopen en altijd een slecht resultaat bekomen. Zeker de dynamic eq enz. zijn m.i. zeer nadelig.


Die dip zie ik op de frequentierespons. Zal ter zijner tijd wat grafieken posten.
Terug naar boven Ga naar beneden
skoebiedoe




Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Hoboken

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimeza dec 11, 2010 11:46 pm

Die dip kan ook de overgang zijn van uwe crossover en dan is een dipje niet echt abnormaal te noemen. Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 9:53 am

Vandaag nog even zitten spelen:

Crossover = 100hz

Zonder antimode:
Room equalize wizard Zonderantimode


Met antimode:
Room equalize wizard Metantimode


Waterval:
Room equalize wizard Watervale



Moet nog heel veel lezen over het programma. Met name de waterval lijkt niet op andere meetresultaten. Ofwel is mijn ruimte barslecht Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 10:15 am

Nielvm schreef:
Vandaag nog even zitten spelen:

Crossover = 100hz

Zonder antimode:
Room equalize wizard Zonderantimode


Met antimode:
Room equalize wizard Metantimode


Waterval:
Room equalize wizard Watervale



Moet nog heel veel lezen over het programma. Met name de waterval lijkt niet op andere meetresultaten. Ofwel is mijn ruimte barslecht Smile

Dat is echt wel een goede meting zou ik durven zeggen, zeker de freq-respons is behoorlijk vlak hoor !!
Aan de waterfall te zien heb je redelijk veel last van galm ?? Is je ruimte hard of werk je met absorptiematerialen etc ?

Calibratie is tegen 75dB SPL gedaan precies.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 10:34 am

Heb geen absorberende materialen in de ruimte. Volgend jaar gaan we bouwen en dan is er een ruimte voorzien met betere demping.

Persoonlijk heb ik weinig last van nagalming, maar het zou wel kunnen kloppen.

Ik heb de meting inderdaad uitgevoerd op 75db. Is het beter een ander volume te gebruiken?
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 11:12 am

Nielvm schreef:
Heb geen absorberende materialen in de ruimte. Volgend jaar gaan we bouwen en dan is er een ruimte voorzien met betere demping.

Persoonlijk heb ik weinig last van nagalming, maar het zou wel kunnen kloppen.

Ik heb de meting inderdaad uitgevoerd op 75db. Is het beter een ander volume te gebruiken?

Nope, 75dB is prima. Dat zo'n beetje de standaard denk ik (Audyssey regelt ook op 75dB af op luisterplek)
Ik gaan hier eens dringend moeten beginnen lezen in 2 boeken (akoestiek) die ik een tijd geleden gekocht heb. Eens dat de gyproc tegen de zolderwand hangt zal ik boven ook eens gaan meten. Nu zou dat een vals beeld geven door het dikke pak isolatie denk ik.

Zou graag ook eens professionele akoestische software te pakken willen krijgen om de zolder te "modelleren" naar staande golven toe.
Ik vraag me af of zo'n zolder-vorm (3-hoek met platte punt en eerst nog 1.5m gewone rechtopstaande muur voor de punt begint) eerder positief of negatief zou bijdragen.

Room-modes zijn oa eigen een evenwijdige muren is me gezegd geweest, dus met zo'n puntig dak zou ik beter verwachten dan een rechthoekige doos...

Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 11:51 am

Je kan eventueel (deels) geperforeerde gyproc platen kunnen gebruiken zodat je kan gebruik maken van de demping van de dakisolatie.


Dat is toch alleszins mijn plan...
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 12:03 pm

Nielvm schreef:
Je kan eventueel (deels) geperforeerde gyproc platen kunnen gebruiken zodat je kan gebruik maken van de demping van de dakisolatie.


Dat is toch alleszins mijn plan...

Ik was mischien wel van plan om met een dubbel plafonneke te werken (aka "alkoof") te werken dat ik eventueel nog wat kan volstoppen met wol.
Ook tegen de muur achteraan is nu wel plaats om eventueel bass-trap te hangen moest da nodig zijn.
Ik wil er wel gene studio van maken,zo gedreven ben ik nu ook weer niet en schandalig veel geld wil ik er ook ni aan geven...

Waar zou je dit geperforeerde platen halen ??
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimezo dec 12, 2010 12:09 pm

Geperforeerde gyproc is dacht ik gewoon te bestellen bij een diy winkel. Architect zei zelfs dat die niet/niet veel duurder zijn als gewone mdf.
Terug naar boven Ga naar beneden
daxie




Aantal berichten : 120
Registratiedatum : 05-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 1:38 pm

Klopt, ik gebruik geperforeerde gyproc.

Werkt wel best met een plenum, liefst nog gevuld met isolatie, zodat je ook een bastrap krijgt.

Dat watervaldiagram ziet er niet echt ok uit. Post eens je RT60.

En meet eens je waterval van 15-150Hz, en niet voor het volledige spectrum.
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 3:54 pm

daxie schreef:
Klopt, ik gebruik geperforeerde gyproc.

Werkt wel best met een plenum, liefst nog gevuld met isolatie, zodat je ook een bastrap krijgt.

Dat watervaldiagram ziet er niet echt ok uit. Post eens je RT60.

En meet eens je waterval van 15-150Hz, en niet voor het volledige spectrum.

Dus van die GypTone platen gebruikt ? (120cm x 240cm x 12,5mm dikte) ? Met verkante gaatjes ? of ronde gaatjes ?
Heb je een idee van de absorptie-klasse ? Of als je de exact plaat type weet kan ik het wel opzoeken.

Ik dacht eerder gewoon een leeg plenum te voorzien van zo'n 35mm dikte. Daar zit dan een papieren vlies (dampscherm) met daarachter 22cm dik pak vlokken papier.
Dat is voor de schuine wanden. Voor het plafond kan ik dat zo dik maken als ik wil (verlagen) en volstoppen met wol natuurlijk.

Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 4:09 pm

Het is niet de gyproc die absorberend is, maar de rockwoll die erachter zit. Aangezien mijn ht op zolder komt, kan ik handig gebruik maken van de thermische isolatie die ook akoestisch isoleert.
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 5:11 pm

Nielvm schreef:
Het is niet de gyproc die absorberend is, maar de rockwoll die erachter zit. Aangezien mijn ht op zolder komt, kan ik handig gebruik maken van de thermische isolatie die ook akoestisch isoleert.

Deze gyproc platen absorberen wel, door het akoestische vlies dat erachter zit.
Je kan EXTRA 50mm rockwool steken in de holte om extra demping te geven. Het feit dat er een "holte" zit laat het geluid ook uitdempen, maar met wol gaat het beter.

Trouwens, uw isolatie op de toekomstige zolder zou niet "bloot" mogen zitten ! Er moet een dampscherm voor zitten waardoor je dus dit voordeel kwijt bent !
Het geluid dringt door de gyproc-gaatjes en zit dan in de holle ruimte tussen damscherm en gyproc plaat.
Bij mij zit ook een papieren vlies met daarachter zelfs 22cm dik pak papiervlokken, doch volgens mij telt dit niet. Ben niet zeker.
Je zal netto in dezelfde situatie zitten als ik hier.

Ga eens bekijken of ik niet extra vb 50mm goedkope rotswol in "panden" tussen het hout kan steken (bovenop de bestaande 22cm isolatie) om de holtes vol te krijgen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 5:17 pm

Het is voor mij nog iets te vroeg om mij er helemaal in te verdiepen...

Denk wel dat je op deze manier goedkoop je akoestiek kan aanpakken.
Terug naar boven Ga naar beneden
daxie




Aantal berichten : 120
Registratiedatum : 05-11-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 7:36 pm

Wat Jan zegt is correct.

Ik gebruik rigitone met ronde gaatjes.

Aan de wandne inderdaad dikke pakken rotswol plaatsen, ideale bastrap.

Tussenin een cm of 20-30
Terug naar boven Ga naar beneden
jvanhambelgium

jvanhambelgium


Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 07-12-10

Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitimedi jan 04, 2011 8:20 pm

daxie schreef:
Wat Jan zegt is correct.

Ik gebruik rigitone met ronde gaatjes.

Aan de wandne inderdaad dikke pakken rotswol plaatsen, ideale bastrap.

Tussenin een cm of 20-30

Heb je enige idee wat de RigiTone platen kosten ? Dat ziet er mij wreed kostelijk uit.
En welke RigiTone heb je gebruikt en waarom ? (check even overzicht als je wilt)

http://www.gyproc.be/gyproc/producten/platen/plafondplaten/naadloze-plafonds/rigitone-platen/nl

Dit platen zijn natuurlijk naadloos hé. Ik wilde de zijmuren van onze zolder (deze lopen onder 45°) ermee bekleden maar dit moet op een houten latwerk komen (latwerk zit er al, keepers van 50mm breedte x 35mm dikte)
Die ander platen, de GypTone zijn te verkrijgen als klassiek ABA platen met schuine kanten voor verder afwerking, opvoegen enzo.
Dat zijn vierkante gaatjes, maar hier qua absortie doen die precies ook wel in het midhoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Room equalize wizard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Room equalize wizard   Room equalize wizard Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Room equalize wizard
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Hardware :: Calibraties-
Ga naar: