Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Dé Vlaamse plek voor uw HT en Filmkennis !
 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Om jullie beter te kunnen dienen is het forum verhuisd naar Home-theater.be Groeten en tot daar! De beheerder en mods.

 

 Hulp gevraagd bij aanschaf beamer

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
sam




Aantal berichten : 321
Registratiedatum : 22-06-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Aalst

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimedo feb 23, 2012 12:53 pm

Binnenkort verhuizen wij naar ons nieuwe appartementje en ik had graag een grotere tv gekocht. Aangezien mijn madam dat niet zo ziet zitten, huidige tv is net geen 2 jaar oud, was ik eens aan het polsen voor een beamer...

Dat zag ze ook niet zo echt zitten, omdat ze de kijkafstand in de living te klein vindt. Maar goed, ik wil per sé een groter scherm (momenteel slechts 40 inch) en aangezien ik ooit toch een aparte ruimte wil met een doek en projector heb ik haar toch al min of meer kunnen overtuigen om een beamer aan te schaffen. Op die manier kan de tv nog enkele jaren dienst doen en heb ik toch al een groter scherm (en kan ik, wanneer die speciale ruimte er ooit komt, dan ook al meteen eventjes voort).

Om de madam nog wat tevreden te stellen, moet ik het budget ook zo laag mogelijk houden. Vandaar dat ik op zoek was naar een leuk instapmodel op de 2de hands markt. Ik heb een Epson TW2000 gevonden voor 695€ en dat leek mij wel een mooie prijs.

Wat betreft technische aspecten en dergelijke, ben ik een echte leek. Wat voor mij belangrijk is, is dat het full hd kan afspelen en dat de kleuren goed uitkomen.

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een beamer?

De ruimte waarin de beamer wordt opgehangen meet 3.9m (L) op 7.5m (B). De volledige breedte moet uiteraard niet gebruikt worden. Ik had iets van een 2 - 2.4m in gedachten. Wat is de maximale breedte die ik kan behalen als mijn beamer op 3.9m van de muur hangt? De werkelijke afstand zal allicht iets minder zijn dan 3.9m. De bedoeling is wel om de beamer zo dicht mogelijk tegen de muur te hangen. Aan de linkerzijde is een groot schuifraam die bijna de volledige afstand tussen beide muren in beslag neemt. Wij voorzien wel rolgordijnen die afgewerkt worden met een extra stof, zodat er een zo goed als volledige verduistering is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Stijn
Admin
Stijn


Aantal berichten : 6574
Registratiedatum : 03-11-10

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimedo feb 23, 2012 12:56 pm

Een beamer ! Laughing
Mooi
4m afstand is zeker genoeg
Kun je al een mooi groot scherm tevoorschijn toveren
Zelf ken ik er nog te weinig van... en ga ik mij er ook niet in verdiepen of ik wil morgen ook een beamer
Los daarvan, ga je op de muur projecteren of ...?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://htff.actieforum.com
sam




Aantal berichten : 321
Registratiedatum : 22-06-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Aalst

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimedo feb 23, 2012 1:07 pm

Stijn schreef:
Een beamer ! Laughing
Mooi
4m afstand is zeker genoeg
Kun je al een mooi groot scherm tevoorschijn toveren
Zelf ken ik er nog te weinig van... en ga ik mij er ook niet in verdiepen of ik wil morgen ook een beamer
Los daarvan, ga je op de muur projecteren of ...?

De bedoeling is om op doek te projecteren. De madam wilt graag dat de muur, waarop geprojecteerd zal worden, in een grijstint komt. De rest van onze muren zal wit geschilderd worden. Misschien komt de projectiemuur alsnog in het wit, maar dit zal afhankelijk zijn van de kleur van onze gordijnen (aangezien die ook in een donkergrijze kleur zal komen). Dus ja, ik voorzie toch een projectiescherm. Al kan het misschien wel tijdelijk zonder scherm en gewoon op muur zijn (afhankelijk van de finale kleur van die muur en het budget dat nodig zal zijn voor een degelijk scherm).
Terug naar boven Ga naar beneden
skoebiedoe




Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Hoboken

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimedo feb 23, 2012 4:18 pm

Neem geen witte muren of plafond.......gaat tenkoste gaan van uw helderheid en contrast.( uw beeldkwaliteit dus;) )
Maak de ruimte zo donker mogelijk....neem dus matte donkere tinten en zeker de muur Aar je op projecteerd..
Die Epson zal best wel voldoen als instapper en eventueel kan je hem zelf,met behulp van calibratie dvd's of dergelijke,al goed afregelen maar als je echt ware kleuren wilt weergeven zal je hem proffesioneel moeten laten calibreren (isf calibratie,alhoewel ik niet echt zeker ben dat dit bij de tw2000 gaat.)

Vraag ook effe hoeveel uurtjes de lamp er al heeft opzitten en/ of deze in een rokersruimte heeft gestaan( en dan zou ik deze laten passeren)

Normaal kan je wel een afstandscalculator terug vinden op de Epson site.


Voor demo,s kan je effe langs de Werner gaan.( www.homeatthemovies.be of Cinedream.be)
Terug naar boven Ga naar beneden
sam




Aantal berichten : 321
Registratiedatum : 22-06-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Aalst

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimezo feb 26, 2012 10:39 am

skoebiedoe schreef:
Neem geen witte muren of plafond.......gaat tenkoste gaan van uw helderheid en contrast.( uw beeldkwaliteit dus;) )
Maak de ruimte zo donker mogelijk....neem dus matte donkere tinten en zeker de muur Aar je op projecteerd..
Die Epson zal best wel voldoen als instapper en eventueel kan je hem zelf,met behulp van calibratie dvd's of dergelijke,al goed afregelen maar als je echt ware kleuren wilt weergeven zal je hem proffesioneel moeten laten calibreren (isf calibratie,alhoewel ik niet echt zeker ben dat dit bij de tw2000 gaat.)

Vraag ook effe hoeveel uurtjes de lamp er al heeft opzitten en/ of deze in een rokersruimte heeft gestaan( en dan zou ik deze laten passeren)

Normaal kan je wel een afstandscalculator terug vinden op de Epson site.


Voor demo,s kan je effe langs de Werner gaan.( www.homeatthemovies.be of Cinedream.be)

Projecteren op de muur zou maar een tijdelijke oplossing zijn. De bedoeling is toch dat er een scherm komt te hangen. Liefst zo snel mogelijk uiteraard, maar de madam moet ook willen volgen he Wink

Aangezien het om een woonkamer gaat, kan de ruimte niet echt donker gemaakt worden. Het gaat maar we willen de ruimte zo ruim mogelijk houden. De linkerzijde van de projectiemuur, zal donkergrijs zijn (gordijn voorzien van extra stof om geen licht door te laten). De projectiemuur moeten we nog bepalen. Ofwel wit, zoals de andere muren en plafond, ofwel ook een donkergrijze tint.

De projector zelf heeft steeds in een rookvrije ruimte gestaan. Midden 2011 werd de lichtunit, onder garantie, vervangen door Epson en de lamp heeft nu 260u gewerkt. Hij werd enkele weken terug ook gecalibreerd. De verkoper heeft van alles nog de facturen als bewijs.

Op basis van de calculator op de website van Epson, maak ik mij toch wat zorgen ivm het ophangen van een beamer. Met een hoogte van het plafond op 2.5m en een projectieafstand van 3.7m lijkt de beamer toch wel heel laag te hangen, als ik mijn beeld volledig op de muur geprojecteerd wil. Of zie ik dit verkeerd?

Hier is de tool van Epson:
http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorNL/

Projector: EMP-TW2000
Plafond tot vloer: 2.5m
Projectieafstand: 3.7m

Straks nog eens gaan meten op de werf, om zeker te zijn van de exacte plafondhoogte.
Terug naar boven Ga naar beneden
skoebiedoe




Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Hoboken

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimezo feb 26, 2012 10:58 am

Diagonaal 126" (3,20 meter) .......(denk niet dat je nog veel licht zal overhouden op het scherm. Wink )

En als je nu eens andersom rekent.
Dus hoe groot wil ik projecteren......waar komt dan de beamer te hangen.

Heeft deze geen lensshift dan . Wink

(optie kan je ook aanzetten daar links. Wink )
Terug naar boven Ga naar beneden
sam




Aantal berichten : 321
Registratiedatum : 22-06-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Aalst

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimezo feb 26, 2012 5:59 pm

skoebiedoe schreef:
Diagonaal 126" (3,20 meter) .......(denk niet dat je nog veel licht zal overhouden op het scherm. Wink )

En als je nu eens andersom rekent.
Dus hoe groot wil ik projecteren......waar komt dan de beamer te hangen.

Heeft deze geen lensshift dan . Wink

(optie kan je ook aanzetten daar links. Wink )

Plafondhoogte, na plaatsen vloer, is 2.5m. De TW2000 heeft eens lensshift. Ik heb op basis daarvan eens de test gedaan, maar ik geraak er toch nog niet echt aan uit. Als ik het goed begrijp, kan ik dmv de lensshift mijn scherm dan plaatsen in het blauwe gedeelte? Het scherm dat ze nu vooropstellen op de printscreen komt nogal hoog vind ik...

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Testop



Terug naar boven Ga naar beneden
Nielvm




Aantal berichten : 1074
Registratiedatum : 03-11-10

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimezo feb 26, 2012 6:16 pm

Dat witte scherm is zonder lensshift, maar het moet perfect mogelijk zijn om ook lager te projecteren...
Terug naar boven Ga naar beneden
skoebiedoe




Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 03-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Hoboken

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimezo feb 26, 2012 7:07 pm

Het blauwe gedeelte is inderdaad het gebied dat de lensshift kan dekken....dus totaal geen probleem om het beeld opnde grond te zetten.Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
sam




Aantal berichten : 321
Registratiedatum : 22-06-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Aalst

Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitimema feb 27, 2012 7:29 am

Ok! Dan weet ik wat te doen Smile Een witte beamer had, esthetisch gezien, wel beter geweest (voor de madam). Ma bon, tv en luidsprekers zijn ook zwart dus zo een ramp is die zwarte kleur nu ook weer niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hulp gevraagd bij aanschaf beamer   Hulp gevraagd bij aanschaf beamer Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hulp gevraagd bij aanschaf beamer
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aankoop advies Beamer
» Beamer vs tV
» Hulp bij aankoop mediaspeler
» JVC HD1 Full hd beamer
» hulp nodig samenstellen unraidserver

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Koopjeshoek :: Aankoopadvies-
Ga naar: